Tizenöt éves a Porsche Hungaria használt autós üzletága

2015. 11. 10.

Idén október végén volt tizenöt éve a Porsche Hungaria használt gépkocsikat értékesítő márkája megalakulásának. A Weltauto 2000-ben kezdte meg tevékenységét Magyarországon, az azóta eltelt időszakban 103 087 autót adott el márkakereskedői hálózatán keresztül. Az elmúlt években feltámadó, majd hasonló lendülettel eltűnő használt autós hálózatok vagy a többi importőr sikertelen kezdeményezései kikoptak a rendszerből, így a cég mára igazi versenytárs nélkül kínál jó minőségű használt gépkocsikat az ügyfeleknek.

Ausztriában hozta létre elsőként használt autó üzletágát a kilencvenes évek elején a salzburgi Porsche Holding, amellyel elsődlegesen az új autók értékesítést kívánták támogatni. A Weltauto nevű program keretében a márkakereskedéseknek lehetőségük nyílt a használt gépkocsik beszámítására, ezáltal az ügyfelek kedvezőbb feltételek mellett juthattak új gépjárműhöz. Az osztrák know-how igazi különlegeségét a szolgáltatások adták: a piacon egyedülálló módon garanciával vásárolhattak már akkor is az ügyfelek használt autót. Tíz év elteltével Magyarországra is bevezették ezt az üzletágat: 2000-ben tehát a Weltauto a Porsche Hungaria hetedik, önálló márkájaként kezdte meg tevékenységét.

_c1b3553

Az első időszak a megfelelő együttműködő partnerek kiválasztásával telt, az importőr márkakereskedői hálózatából jelentkező cégeknek ugyanis számos feltételt kellett teljesíteniük ahhoz, hogy részt vehessenek a minőségi használt autók értékesítésében. Az első évben tizenkét kereskedő kapott jogot e tevékenységre, s már a kezdetekkor alapfeltételnek számított, hogy a kínálatban kizárólag több ponton átvizsgált, megfelelően szervizelt és jó műszaki állapotú autók szerepelhetnek. A piac rövid időn belül visszaigazolta a szolgáltatások létjogosultságát. Szűk hét év alatt a hálózat elérte partnerszámának eddigi maximumát: 2007-ben már ötvenegy márkakereskedés értékesített másodkézből származó négykerekűt. Az ezt követő, nehezebb pénzügyi-gazdasági időszak alatt a hálózat is átalakult, jelenleg a márka Das WeltAuto néven huszonnyolc helyen áll az ügyfelek rendelkezésére.

2013-ban új időszámítás kezdődött a márka életében azáltal, hogy a Volkswagen Csoport 2011-ben felvásárolta a salzburgi Porsche Holdingot. Két év alatt a német anyacég a teljes világhálózatára kiterjesztette a Weltauto programot, és ehhez minimális arculatbéli változásokra volt szükség. A Weltauto márkanév Das WeltAuto lett, és a használt autós brand a Volkswagen Csoport teljes hálózatában elérhetővé vált: az Amerikai Egyesült Államoktól kezdve, Németországon át Ausztráliáig mindenhol ez a márkajelzés lett a védjegye a minőségi használt gépkocsiknak.

Az átállás Magyarországon jelentősen nem befolyásolta a hálózat működését, így az értékesítési számok sem változtak, tizenkét hónap alatt megközelítőleg hatezer gépkocsit értékesít a Das WeltAuto. Az új tulajdonosi háttérrel mindössze a feltételrendszer vált szigorúbbá: a márkakereskedéseknek évente hosszas auditon kell megfelelniük ahhoz, hogy a márkanevet viselhessék.

_c1b3595

Jelenleg is erős az érdeklődés a használt autók iránt

Az elmúlt esztendőkben már hozzászokhattunk ahhoz, hogy évről-évre nő a gépjármű tulajdonosváltások száma, a 2010-es mélypont óta stabil növekedést mutat e terület. Így volt ez az idei év első kilenc hónapja során is: januártól szeptember végéig összesen 403.457 autó került új gazdához, ami 10,8 százalékos emelkedést mutat a tavalyi év hasonló időszakához képest. Változatlanul özönlenek az országba az idős, rossz állapotú, rendkívül környezetszennyező négykerekűek, mint arról korábban beszámoltunk már, kilenc hónap alatt összesen 90.391 gépkocsi érkezett külföldről, ami 28,4 százalékkal több a 2014-es év azonos adataihoz hasonlítva. "Alapvetően nem jelent problémát az unión belüli autómozgás, hiszen a piacnak a határon túlról érkező autókra is szüksége van. A gondot abban látjuk, hogy az import kocsik hatvan százaléka tíz évnél idősebb (53765 autó), s ezek nagyrészt EURO1-es vagy EURO2-es erőforrással üzemelnek, amik rendkívül környezetszennyezőek, ráadásul biztonságtechnikai szempontból is véleményesek" – mondta el Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. Hozzátette: "a külföldön vásárolt kocsik általában ismeretlen forrásból érkeznek Magyarországra, így az előéletüket homály fedi, és műszaki állapotuk is megkérdőjelezhető".

A márkák sorrendjében a korábbi évekhez képest nem történt változás, még mindig az Opel (57.253 autó, 14,19 százalékos piaci részesedés), a Suzuki (41.603 autó, 10,31 %) és a Volkswagen (39.376 autó, 9,76 %) számított népszerűnek. A típusok listáját az Opel Astra (29.720 autó) vezeti kilenc hónap után a Suzuki Swift (27.405 autó) és a Volkswagen Golf előtt (11.738 autó)

Az import esetében élen állnak a prémium márkák és típusok: legtöbben Volkswagent (11.625 autó), Fordot (9.339 autó), Opelt (9.021 autó) vásároltak, ám közvetlenül utánuk BMW-t (8.022 autó) és Audit (6.486 autó) hoztak legtöbben. Típusbontásban a 3-as BMW (4.416 autó), a Volkswagen Golf (3.818 autó) és a Passat (3.186 autó) zárt élen.