Ne dőljön be az alacsony futásteljesítménynek

2016. 09. 16.

Abban mindenki egyetért, hogy egy rosszul karbantartott autó balesetveszélyes, tehát életveszélyes is lehet. Az órapörgetés pontosan ilyen veszélyeket okoz.

Ne dőljön be az alacsony futásteljesítménynek Abban mindenki egyetért, hogy egy rosszul karbantartott autó balesetveszélyes, tehát életveszélyes is lehet. Az órapörgetés pontosan ilyen veszélyeket okoz.

A futásteljesítmény meghamisítása miatt a vevők a reális árnál magasabb összeget fizetnek ki, hiszen azt hiszik, hogy öreg ugyan az autó, de alig használták. A megtett kilométerek számához kötött átvizsgálások, karbantartások, alkatrészcserék elmaradása miatt a balesetveszély kockázata is nagyobb. Lássunk egy példát.

A különböző gyártmányoknál 180 – 210 ezer kilométeres futásteljesítmény között jön el az idő, hogy a szokásos motorolaj, szűrő, egyebek mellett komolyabban is hozzá kell nyúlni a motorhoz. Így például cserélni kell a vezérműszíjat és tartozékait (szíjvezető és feszítő görgők), illetve ha a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja meg, akkor azt is cserélni kell.

De mi van akkor, ha olyan kocsit veszünk, ami valójában megtett 180 ezret, de a visszapörgetés után csak 80 ezret mutat az óra? Azt hisszük, hogy a nagy szervizig van még 100 ezer kilométerünk, de így fennáll a veszélye, hogy az elmaradt csere miatt a vezérműszíj elszakad, és károsodik a motor. Ugyanez áll a fékbetétek cseréjére is, csak akkor már életeket is veszélyeztet a szervizelés kihagyása. 

Mivel az eladót semmilyen jogszabály nem kötelezi az autó előéletének tisztázására, a vevőnek résen kell lennie, ha használt autót vesz. Emellett a mit sem sejtő magyar tulajdonos sok esetben csak a márkaszervizben szembesül azzal, hogy olyan kocsit vett, aminek az óráját több százezer kilométerrel visszapörgették.

Weltauto_2015_majus-7487L-Foto_Kaiser_Erika

Ne ringassuk magunkat a rózsaszín illúziók jacuzzijában, egy tíz éves autó a reális futásteljesítménye 250 ezer kilométer körül van. Hiába mutat az óra százezerrel kevesebbet, az alkatrészek kopottságán az órapörgetés nem változtat: pár éven belül törvényszerűen elő fognak jönni a költséges hibák.

A külföldről behozott autók nagy része 10 évnél idősebb, így csábító a lehetőség, hogy az ember 1-1,5 millió forintért hozzájuthat egy Audihoz egy Volkswagenhez vagy egy BMW-hez. Azonban tíz éves kor fölött a költséges javítások gyakran pénztemetővé teszik az olcsón vett gépkocsit. Egy idős autó műszaki állapotának szinten tartása sokba kerül, ugyanakkor a karbantartás nem értéknövelő tényező. Különösen igaz ez az ismeretlen előéletű, leggyakrabban pörgetett kilométerórás import autók esetében.

Magyarországon évente megközelítőleg 5000 ember sérül meg műszaki okból bekövetkezett balesetben, és több tucatnyian életüket is veszítik. Ez alátámasztja annak jelentőségét, hogy ellenőrzött forrásból és szakszerű állapotfelméréssel beszerzett autók kerüljenek a piacra. A Das WeltAuto például kétszer is végez állapotfelmérést: az elsőt a kocsi megvásárlása, a másodikat a szükséges javítások után, az értékesítés előtt.

Kövesse blogunkat, mert legközelebb azzal folytatjuk, hogy miért ne írjon alá idegen nyelvű adás-vételi szerződést, ha a külföldi tulajdonos nincs jelen.

A Das WeltAuto használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.