Mit tegyünk, ha beleng az autó?

2016. 12. 09.

vaci_2

A kép illusztráció. Forrás: http://13.kerulet.ittlakunk.hu/

A külső Váci úton jöttünk befelé. Az úton hosszanti barázdákat jártak ki az összetömörödött hóban a kocsik, és a ködben, csúszós úton mindenki lassan, a külső sávban botorkált. Utolérte a menetet egy kocsi, amiben éppen a vezetésről beszélgettek, és a cammogókat látva a vezető kijelentette: na látod, milyen kevesen tudnak vezetni? Azonnal lassítanak, ha picit csúszik az út. Azzal kivágta az indexet, kormány balra, váltó vissza háromba, kövér gáz és – a vadul megpördülő kocsi éppen eltalálta az út másik oldala menti villanyoszlopot.

Már a könyökünkön jön ki a tanács, hogy a járművezetők mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék járműveiket. Oké, ezt tudjuk, de azzal mindenki tisztában van, konkrétan mit is tegyen, ha nagy bundában beállít a december?

Először is: gyakran lesz nedves útfelület, plusz fagyhat is, ezért mindent finoman csináljunk. Pontosabban, minél síkosabb az út, annál finomabban kezeljük a kormányt, nagy követési távolságot tartsunk, főleg eleinte lassan menjünk bele a kanyarokba.

Sokszor láthatunk olyat, hogy elindul a kocsi orra jobbra, a vezető ijedten balra ránt, aztán jobbra és egyre nagyobbat leng az autó. A végeredmény pördülés lesz.Ha a kocsi ilyet csinál, vagy megcsúszik, netán pördül, sose rángassuk erővel a kormányt, hanem inkább hagyjuk kipörögni a kormánykereket, és finoman lassítsunk. Az autó ugyanis egyenesen óhajt menni, és a helyes futóműbeállítás még segít is, hogy visszanyerjük a kontrollt.

Ne felejtsük, a zebra télen jobban csúszik. Különösen, ha nedves falevelek borítják, amik elfedhetik a burkolat esetleges hiányosságait, közöttük a mély kátyúkat is. Az úttestre lehullott falevelek jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthetnek, főként akkor, ha a reggeli pára, eső, vagy más csapadék miatt átnedvesednek. A nedves falevelek következtében az úttest akár olyan csúszóssá is válhat, mint ha jég borítaná be.