„Füstgépeket” importálunk

2016. 07. 25.

Valamikor azért előzte meg mindenki a Trabant-Wartburg-Barkas triászt az utakon, mert kék, és nagyon büdös füstfüggönyt húztak maguk után. A kétüteműek lassan kihaltak, mint a dinoszauruszok, jöttek a korszerű autók, de újabban ismét egyre több a füst- és koromgyár az utakon, mert a használtimport főként az elavult és elhanyagolt autókra koncentrál. 

Rémes, hogy útjainkon egyre többször találkozunk friss, N-nel kezdődő rendszámú autókkal, amelyek ránézésre is elérték a középiskolás kort, és gázadáskor olyan koromfelhőt fújnak, hogy a Levegő Munkacsoportot valamint az ENSZ környezetvédelmi bizottsága, a World Commission on Environment and Development tagjait azonnal megütné a guta, ha látnák.

Ennek részben az az oka, hogy az első félévben importált 69 900 használt autó közül 43 018 készült 2007 előtt. A nem megfelelően szervizelt, de sokat futott öreg kocsik pedig füstölnek, mint a gyárkémény. A helyzet egyre romlik: néhány éve nem járt ennyi túlkoros kocsi az útjainkon, azóta viszont megállíthatatlannak látszik a külföldről behozott személyautók számának drasztikus növekedése. Az említett 69 900 kocsi ugyanis 22 százalékkal több a múlt évi, és 58 százalékkal több a tavaly előtti első fél évben behozottaknál.

Weltauto_2015_majus-7497L-Foto_Kaiser_Erika

Ugyanakkor megváltozott a korábbi trend: az első hat hónapban már az alsó középkategória vezetett 17 175 darabbal a 15 674 darabos felső közép kategória és az egyterűek 12 685 darabja előtt. Ami a márkák sorrendjét illeti, továbbra is a Volkswagen (8 787 autó), az Opel (7 179) és a Ford (7 119) a legnépszerűbb, de rögtön utánuk következik a BMW (5 715), az Audi (4 627) és a Mercedes (4 489).

„A használt autók piaca abban az esetben profitálhatna az importból, ha a vásárlók fiatal, megbízható gépkocsikat vennének külföldön. Ezzel szemben a vevők bő hatvan százaléka tíz évnél idősebb autót hoz be, így tovább romlik a hazai gépjárműállomány átlagéletkora. Szakértők szerint ezeknek a kocsiknak a nagy része öt éven belül csak gazdaságtalan módon (az autó értékével aránytalan mértékű ráfordításokkal) marad közlekedésre alkalmas" – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, hozzátéve, hogy az öreg autók napjai meg vannak számlálva, tulajdonosuk pedig jó eséllyel a vételárral megegyező összeget fordíthat a sorra jelentkező hibák kijavíttatására. Másrészt azon is el kell gondolkodnunk, hogy mit kezdünk pár éven belül a használtimportból származó, végképp kiöregedett több százezer autóronccsal.

A Das WeltAuto öt évnél fiatalabb autóit IDE kattintva érheti el.